کد مطلب:233473 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:167

تأیید امام
خداوند متعال بندگان برگزیده اش را با روح قدسی تأیید می كند كه به وسیله ی آن از خطا و لغزش و غفلت مصون می مانند.

روح القدس حقیقتی است نورانی و مقدس و پاكیزه كه به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله یا امام از طرف خدای تعالی اضافه می شود و با آن نور، همه حقایق - كه از حد تصور ما بیرون است - برای او روشن می شود.

به واسطه همراهی این حقیقت نورانی است كه امام از خطا و لغزش محفوظ می ماند؛ بدین معنا كه امام با وجود روح قدسی گناه و خطا و منشأ آن را خوب می شناسد و این شناخت به اندازه ای قوی و شدید است كه وی را از ارتكاب آنها باز می دارد.



[ صفحه 155]



امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در این باره می فرماید:

خداوند متعال ما را با روحی مقدس و پاكیزه از خودش تأیید می كند. این روح فرشته نیست. از گذشتگان با هیچ كس نبوده، مگر با رسول خدا صلی الله علیه و آله و او همواره امامان اهل بیت علیه السلام است و آنان به وسیله او مورد تسدید و توفیق قرار می گیرند. ستونی است از نور ما بین ما و خداوند.... [1] .

مطالعه و بررسی روایات وارده در این زمینه نشان می دهد كه روح قدسی همواره با پیامبر صلی الله علیه و آله بوده، پس از رحلت ایشان به امام علیه السلام و جانشین آن حضرت منتقل می شود. [2] .

گذشته از این،روایات حاكی از آن است كه عصمت امام، تنها به زمان امامت او اختصاص ندارد، بلكه پیش از آن نیز از این موهبت الهی برخوردار است؛ چرا كه او همواره از تأیید روح القدس بهره مند می گردد. چنانكه تصریح شده كه حتی در زمان حیات پیامبر نیز روح القدس حكم خدا را به علی علیه السلام القا می كرد.

امام رضا علیه السلام در فرازهای آخر این بحث می فرماید: خدای سبحان این ویژگی ها را به امام مرحمت فرمود تا او هم حجت الهی بر بندگانش باشد و هم شاهد بر مخلوقاتش. بنابراین انسانها هر چه انجام دهند - چه در خفا و چه در عیان - در محضر و مشهد امام علیه السلام است و نه تنها هر كار بلكه هر نیتی كه در قلب آنها خطور كند امام زمانشان به آن بینا و از آن آگاه است.



[ صفحه 157]




[1] بحارالانوار 48 / 25.

[2] بحارالانوار 75 / 25.